karibusana

Direktlänk till inlägg 20 november 2015

Kyrkbygge, fruktmarknad och Lion Hill

Av Hanna Eriksson - 20 november 2015 21:13

I gårmorse tog vi en skön sovmorgon och sedan åt vi en god frukost med rostat bröd, yoghurt, juice, te och frukt. Resten av dagen var sedan lugn. Vi slappade och satt ute i skuggan och läste. Vi fikade och tog en promenad på vägen utanför gästhuset. På kvällen var vi tillsammans med bibelskoleeleverna och vi sjöng och hade fina samtal tillsammans innan det var dags att sova.

Idag på morgonen fick vi följa med Manase till den nya kyrkan som de håller på att bygga i Voi. Stengrunden till kyrkan är klar och den är fylld med grus. Tyvärr står bygget stilla förtillfället pga lite strul från staten om marken. Men Manase hoppas snart kunna få tillåtelse att fortsätta bygga. Manase har också fått anställa en nattvakt som vaktar ställe då byggmaterial tyvärr har blivit stulet. När kyrkan väl är färdig kommer det bli en stor, fin stenkyrka med plats för ca 100 personer. Platsen för kyrkan är jättebra, med fin utsikt och nära stan. I nuläget firar församlingen i Voi gudstjänst på lite olika ställen bla på en skola bredvid den nya kyrkan. Vi fick gå till den skolan och där fick vi en liten rundvandring av en lärare. Det var en skola med praktiskta program bla frisör sömmerska, snickare och elektriker.

Idag har vi också hunnit med en sväng på fruktmarknaden. Varje tisdag och fredag är det marknad i Voi. Vi köpte bla mango, banan, vattenmelon och passionsfrukt. Sedan tog vi en tuktuk tillbaka till gästhuset där jag hade en trevlig pratstund med Manase. Manase arbetar väldigt mycket och det finns många utmaningar i hans arbete. Han är präst i alla församlingar, har ansvar i bibelskolan och har ansvar för farmen/gästhuset där han har sitt kontor. Trots det är han jämt så trevlig och tar sig tid. Har alltid nära till skratt och skämt. Han är en fantastisk person!

Vid ett-tiden kom resten av gruppen tillbaka till Voi efter ett par dagar i Mombasa. Vi packade direkt in oss i bussarna och åkte till Red elephant som är en pizzeria i Voi. Pizzan där var väldigt god. Sedan var det dags att hämta upp klänningarna vi sydde upp tidigare i veckan. Vi var så spända över hur de skulle bli. Men vi blev faktiskt nöjd! De passade ganska bra och det är roligt att ha en klänning uppsydd i Kenya. Jag och Sofia sydde upp klänningar av samma tyg. Så resten av dagen gick vi runt i likadana klänningar.

Eftermiddagen och kvällen spenderades sedan på Lion hill som är en lodge med restaurang och där man har utsikt över nationalparken Tsavo. Det var en väldigt fin utsikt! Tyvärr är det svårt att göra vyn rättvis på bild. Långt där nere kunde man också se några djur gå.