karibusana

Direktlänk till inlägg 2 november 2016

Wangala

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas runt påsk. Massajhövdingen Yohanna berättade om församlingen och vi sjöng och bad tillsammans. Yohanna ställde flera frågor om hur vår församling fungerar och jag tror att de frågorna väckte flera tankar hos oss alla. Vi fick sedan gå till mitten av byn där vi delades upp i tre mindre grupper. Min grupp fick sättas oss på en plastmatta under ett träd tillsammans med flera massajkvinnor och barn. Dagens uppdrag var att hjälpa till att göra smycken som massajkvinnorna brukar göra och sälja. Jag fick pärla två armband. Det var väldigt roligt att sitta ner och göra något tillsammans. Trots att de endast kan lite engelska och jag väldigt lite swahili kunde vi ändå föra små samtal och skratta tillsammans. Lunchen åt vi sedan på ett matställe i Wangala som ägs av en av församlingsmedlemmarna.

Vi har vi haft en lugn eftermiddag på gästhuset. Jag gick till växthuset där trädgårdsarbetaren Diana var. Hon berättade att de varje vecka skördar 100 kg tomater som de säljer på marknaden. Just nu odlas det bara tomater i växthuset men planen är att man i början av nästa år ska odla grönpeppar där. Utanför växthuset växer det spenat och lök. Jag tog även en sväng förbi mitt träd som jag planterad åt min mormor 2009. Trädet växer och verkar må bra.

I kväll har det varit åska och korta strömavbrott tilI och från. Vi hade andakt tillsammans med bibelskolan och några av de eleverna sjöng en väldigt fin sång med dans till. Tyvärr blev bilden lite suddig som ni kan se nedan. Ikväll lägger vi oss tidigt för imorgon väntar en heldag med safari!

Hanna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Av Hanna Eriksson - 30 oktober 2016 21:44

Man kan inte vara annat än glad när man får möjlighet att åka ut till byarna och möta människorna där! Idag har vi varit i byn Ngambenyi som ligger ca 1,5 timmas bilfärd från staden Voi. Kyrkan ligger så fint vid berget! Manases fru Mary ledde gudstj...

Ovido - Quiz & Flashcards