karibusana

Direktlänk till inlägg 9 november 2016

Tiden går fort!

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa av barnen hade nu avslutning då de slutar på Bogesund House för att nästa år börja i klass ett. Förra året när jag var i Voi fick jag vara med på en sådan avslutning. Det är en stort avslutning liknande vår student. Fredagseftermiddagen tillbringade vi sedan på gästhuset. Vi pratade med Manase och  bibelskoleeleverna. Kvällsmaten fick vi äta väldigt snabbt för det hade regnat tidigare på eftermiddagen och det gjorde att det kom fram väldigt mycket kryp. Andakten hade vi som vanligt med bibelskoleeleverna. De kan verkligen sjunga! Det togs massa kort och vi spelade uno med de och sa sedan hej då. Bibelskoleeleverna är väldigt härliga. Vissa av de har man verkligen kommit nära och de har blivit ens vänner. Jag är så tacksam för allt vi har fått dela med de under denna vecka. Kommer saknade de!

På lördagsmorgonen vid kl.08 sattes vi oss i bussarna och åkte mot Nairobi. Det är alltid jobbigt och ledsamt att lämna alla människor i Voi. Men som jag sagt tidigare säger vi inte hej då utan tutaonana (vi ses). Resan till Nairobi gick bra. Väl framme gick vi till köpcentrumet Yaya där vi shoppade lite och senare på kvällen åt hela gruppen mat tillsammans.

Stora delar av söndagen spenderade vi på massajmarknaden där det köptes lite småsaker. På eftermiddagen blev jag och Christer hembjudna till chauffören Andrew eftersom vi har träffat hans familj flera gånger innan. Det vi inte visste om var att de hade bjudit hem både Andrews bror och syster med familjer. Det var jätteroligt att träffa de! Vi fikade morotskaka och åt god mat tillsammans. Roligt att se deras nya lägenhet! ( tyvärt suddig mobilbild)

I måndags morse åkte vi mot Massai mara och var framme vid kl.14 Jag visste att vägen skulle vara dålig men såhär dålig hade jag verkligen inte föreställt mig.  Den var så guppig!! Och vi fick köra igenom en liten flod och vägen var mer lik en stig på vissa ställen. Bara det är en upplevelse! När vi kom fram till lodgen och åt vår trerätters lunch hoppade det ner en apa precis framför mig så jag fick apans svans mitt i ansiktet. Apan tog två brödbullar och hoppade sedan upp i trädet igen. På eftermiddagen var vi ute på safari. Vi fick sedan se så mycket roligt! Vi fick se många giraffer, elefanter, bufflar och zebror. Sedan fick vi se tre lejon och fem lejonungar på nära hålla. De var bara ett par meter ifrån bussen. På tisdagsmorgonen åkte vi ut kl.07 för nästa safari och det blev en otrolig lyckad heldag! Vi fick se lejonhane och lejonhona precis bredvid bussen. Vi fick se en geopard på nära håll som vilade vid en buske och fyra geoparder som åt en gnu som de precis dödat. Och sedan fick jag äntligen se leoparden ligga i ett träd! Nu kan jag med säkerhet säga att jag har sett the big five! Vi fick också se flodhästar, elefanter, giraffer, mungos, vårtsvin, olika sorter av antiloper och mycket mer. Vi hade med oss lunchpaket som vi åt på picknickfilt mitt ute på savannen på gränsen till Serengeti i Tanzania. Verkligen ett hellyckat safari!

Idag har vi åkt tillbaka till Nairobi. Vi har packat och ätit mat tillsammans på en god pizzeria. Imorgonbitti kl.06 svensk tid sätter vi oss på planet hem.

Hanna

[Bild]

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Av Hanna Eriksson - 30 oktober 2016 21:44

Man kan inte vara annat än glad när man får möjlighet att åka ut till byarna och möta människorna där! Idag har vi varit i byn Ngambenyi som ligger ca 1,5 timmas bilfärd från staden Voi. Kyrkan ligger så fint vid berget! Manases fru Mary ledde gudstj...

Ovido - Quiz & Flashcards