karibusana

Direktlänk till inlägg 28 november 2012

På plats i Kongwa!

Av Hanna Eriksson - 28 november 2012 22:56

I måndags kom vi till Kongwa. Det finns många olika känslor inombords just nu. Det är alltid nervöst att komma till ett nytt ställe och lära känna nya människor. Samtidigt som det är jätteroligt och så spännande! Jag ser så mycket fram emot när jag har hunnit landa och kommit in lite i vardagen. I måndags fick vi lära oss att laga lite mat med Helena. Helena jobbar på kyrkans gästhus som vi bor på. Helena är en mycket härlig kvinna! Hemma i Sverige tycker jag inte om att laga mat. Jag har inget intresse för det. Men här i Tanzania känner jag att det känns roligare! Kanske beror det på att man är på en ny plats och att jag faktiskt måste laga mat för att få något att äta. Sen är det mkt roligare att stå och förbereda och laga maten ute.


Helena


   

Jag lagar mat


Igår var vi på marknaden med Helena för att köpa saker till veckans matlagning. Vi köpte bla mango, bananer, mjöl, ris, ägg, socker, paprika och tomater. I Sverige kan du gå till en mataffär och hitta allting på en och samma plats. Men här går man på en marknad och går till olika små stånd för att hitta olika saker. Det är mycket roligare! På eftermiddagen vara vi med och sjöng i kyrkans kör. Igår var de bara nio stycken i kören, men de brukar vara fler. Det kändes bra att vara där. Det ska bli roligt när man lär sig sångerna lite också!

Idag har vi varit med i förskolan som kyrkan har. Det är ca 40 barn i klassen och det är två lärare. Barnen är mellan 4 och 6 år tror jag. Idag var det engelska på schemat. Var och en fick gå fram och säga ”My name is..”. Även vi fick göra detta. Sedan lärde de sig lite glosor på engelska. Därefter var det lite lek. Vi gick ut och hoppade hopprep. Efter lekstunden var det dags att äta gröt. Vi fick också testa gröten. Jag tyckte den var helt okej att äta, det smakade väldigt sött. Sedan var skoldagen slut och barnen gick hem.


 


Vi har också varit på något som heter ”Hus till hus”. Man träffas hemma hos en familj och där sjunger man, ber och läser bibeln tillsammans. Det var väldigt trevligt att vara där! Därefter gick vi hem till prästen och hans familj. De bor precis bredvid oss. Vi lagade ugali tillsammans. Vi satt ute på en matta och åt maten. Det var så mysigt! Den familjen är väldigt härlig och så lättsamma. Sammanfattningsvis har kvällen varit väldigt bra!


 


Hanna







 
 
Ingen bild

Lisa

29 november 2012 05:25

Hej på dig!
Det låter som om du har det riktigt bra och att du njuter varje sekund. Jag ser fram emot att ta del av din matlagningskunskap när du är tillbaka. Lite nya recept är alltid välkomna hos oss du vet och grannarna har ju sett oss laga mat på jikon förr :).
Vilka goa människor du verkar ha runt dig. Hälsa dem så mycket. Ska bli spännande att höra fortsättningen på er tid på förskolan och vad ni kommer att göra där. Hoppas du kommer få användning av idéerna och materialet du fick med dig.
Fortsätt njut av varje sekund
Stor kram.

 
Ingen bild

Christer

29 november 2012 23:01

Tack för allt du skriver. det är inte utan att man längtar ner till Afrika igen! fast Ugali har jag fortfarande svårt för. Smakade maten gott? Precis som föregående talare så är ju recept från afrika alltid gott att ha så skriv ner dem Hanna så vi kan laga dem när du kommer hem. Kul att du tar så mycket kort Hanna. FOrtsätt med det! Var rädd om dig! kram

 
Ingen bild

Marita

3 december 2012 22:35

Så mycket roligt du får vara med om! Sitter här hemma och är sååå avundsjuk! Nej då, njut av allt du får vara med om och fortsätt att ge oss dina berättelser här på bloggen så vi får följa med på dina äventyr.
Stor kram

 
Ingen bild

Hillevi o Tore

16 december 2012 22:35

De är fantastiskt intressant att läsa om hur ni har de!
Man kan nästan känna den goa atmosfären, de varma vindarna o de härliga dofterna från matlagning o naturen!
Du är en duktig berättare o fotograf!
Vi fortsätter att be o tänka på er alla fem!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards