karibusana

Direktlänk till inlägg 13 december 2012

En dag med Helena!

Av Hanna Eriksson - 13 december 2012 21:07

Idag har vi varit med Helena hela dagen. Helen är en av de som jobbar på gästhuset som vi bor på. Henne tillbringar vi många timmar med varje dag. Hon är en härlig människa och hon är tuff med oss så att vi ska försöka prata swahili. Det är bra! Idag fick vi följa med Helena hem till henne för att se hur hon bor. Det är många som bor hos henne. Det är hon, hennes man och deras dotter Diana. Sedan är det hennes svärmor och några av hennes mans syskonbarn. Även hennes mans son från ett annat förhållande bor där. Jag har säkert glömt någon… När vi kom dit fick vi lite te och chapati. Sedan hjälpte vi till att rensa ris.


Delar av Helenas familj



 

Helenas hus


   

Köket


Vi hann även med att besöka Helenas mormor/farmor idag. Helena berättade att hon var 100 år, Nu känns det som om hon inte var så gammal och det är väl ganska afrikanstk att bara säga en ålder. Men gammal var hon i alla fall.

Jag vet inte om det är farmor eller mormor för de har samma ord för de orden. Det var även en bror till hennes mormor/farmor som bodde där med sin fru. Han kunde lite engelska så vi kunde prata lite med honom. Det är så spännande att höra andra människor berätta om sina liv. Det är sådana möten som berör och som man minns! De var väldigt glad att vi kom dit och vi var väldigt glad över att träffa de! Innan vi gick där ifrån bad vi tillsammans. Det var ett fint avslut på en fin stund.


 

Helenas mormor/farmor närmast kameran


Därefter gick vi tillbaka till Helenas hus. Då hade även Helenas syster kommit dit. Vi satt och pratade lite och sedan blev vi bjudna på mat. Det var så gott! Efter maten spelade vi lite kort tillsammans. Det tycker de var väldigt roligt och vi med!

Dagen har varit väldigt bra. Att komma hem till människor är så roligt! Det är så lärorikt att se hur andra människor bor och få en liten inblick i hur deras liv är. De har kanske inte så mycket materiella saker och inga stora hus, men de har desto mer omsorg, kärlek och tid för sina medmänniskor. Det är en självklarhet att stanna och frågar hur någon mår när man möter en människa på vägen eller att man tar hand om varandras barn. Jag hoppas och önskar att jag kommer bli bättre på att ge av mig själv och min tid till mina medmänniskor. Man klarar ett liv utan de lyxprylar som vi har i Sverige, men utan andra människor klarar man sig inte!


   

Diana


Hoppas ni har haft en fin luciadag!


Hanna 

 
 
Ingen bild

christer

14 december 2012 18:34

Så bra skrivit. mötet med människor å relationer är alltid starkare än prylar. Tänk om västvärlden kunde förstå det.
När du skriver om allt du äter så längtar jag så mkt efter afrikansk mat. Hoppas du mår bra. Sköt om dig. Kram

 
Ingen bild

Marita

17 december 2012 07:30

Hej Hanna! Åh, vad jag längtar när jag läser din blogg. Du får vara med om så mycket och du fångar på pricken vad som betyder något i det du skriver.
Sköt om dig!
Kramar
Marita

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards