karibusana

Direktlänk till inlägg 1 januari 2013

10 meter från Kenya!

Av Hanna Eriksson - 1 januari 2013 11:48

I torsdagsmorse åkte vi från Kongwa. Efter att ha skumpat runt på grusvägar i ca fem timmar kom vi fram till i Kondoa. Där mötte vi upp Alexander och Martin. Vi träffade även Pasco, som är en av lärarna på den skolan som killarna är på. Vi blev hembjudna till Pascos mamma på mat. Det var riktigt gott. Dagen efter satte vi oss på en buss till Arusha. Denna busstur tog ca sex timmar och det var mestadels grusvägar. Trots att det sliter lite på kroppen att åka buss så är det roligt för man känner sig lite mer som en av dem. Det är ju så här människorna tar sig fram. Det är deras vardag. Tänk att stå upp i bussen i sex timmar. Jag ska inte klaga något för jag fick sitta hela vägen. Sen är det lite charmigt att åka buss när det några rader bakom en sitter en man med en höna i famnen. Det är ju inget konstigt med det!

I lördags åkte vi till Namanga. Namanga är en gränsövergång mellan Kenya och Tanzania och där skulle vi förlänga vårt turistvisum som går ut i början av januari. Detta med visum är ett helt kapitel för sig. Det strular så mycket fram och tillbaka för oss. Det är väldigt komplicerat. De håller på att göra om hela systemet just nu tror jag. När vi kom till Namanga så sa de där att vi inte skulle förnya vårt turistvisum utan nu ska vi till Dodoma i februari för att förlänga vårt resident permit istället. Så jag stod och såg underbara Kenya utan att kunna åka in i landet. Jag är så nära alla människor i Kenya som ligger mig så varmt om hjärtat, men ändå är jag långt ifrån… Men en dag ska jag tillbaka till Voi!


 

Gränsen mot Kenya


Eftersom vi inte fick förnya vårt visum så fick vi bara sätta oss i bilen och åka tillbaka till Arusha igen. På vägen tillbaka så fick vi i alla fall se giraffer längst vägen. Det blev lite plåster på såren i alla fall. Det är så mäktigt att se att dessa djur längst vägen när man bara är ute och åker. Sedan är det så enormt vackra vyer här. Tyvärr var det väldigt molnigt när vi åkte till Namanga annars hade vi kunnat se Kilimanjaro också. Naturen här är helt underbar. Det är så vackert! Jag njuter verkligen av den.


 

Twiga


 

Härliga vyer


Vi har också vi varit riktiga turister. I lördagseftermiddagen åkte vi tillsammans med Pasco och en chaufför från vårt hotell till en ormpark. Det var massa ormar, sköldpaddor och krokodiler där. Precis utanför denna lilla park var det som en massajutställning. Vi fick en guidad tur där de berättade om hur massajer lever. Utanför fanns det sedan massa små hyddor där massajkvinnor sålde saker bla smycken, skålar och filtar. Det var lite roligt att gå där! Man kunde också rida kamel hos massajerna så det testade jag. Den dagen kände jag mig verkligen som en turist. Jag måste erkänna att efter att ha varit i riktiga massajbyar så kändes det lite sådär att komma till ett uppbyggt masajmuseum. Men det var samtidigt intressant för jag lärde mig nya saker om massajer och deras liv. Efter en sådan här ”turistdag” så känner jag verkligen hur mycket jag trivs med att leva i vardagen bland alla människor i Tanzania. Jag vill inte vara en turist i Kenya eller Tanzania, jag vill leva som en bland de och dela deras vardag.



   

Massajutställning


På nyårsafton åkte vi till ett kaffeplantage som ligger här i Arusha. Vi fick en guidad tur där de visade kaffeplantaget. De berättade hur hela processen går till från det att man odlar bönorna tills det är färdigt kaffe. Det var också kaffeprovning. Jag dricker ju inte kaffe i vanliga fall, men det var väldigt roligt att se plantagen. På kvällen åt vi middag på en restaurang och firade in det nya året på taket på hotellet. Där stod vi och såg alla raketer.


Kaffeplantage


   

Kaffebönor


Jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året!


Hanna

                                                  


                                   







 
 
Ingen bild

Christer

1 januari 2013 17:14

Så härligt att få besöka ett kaffeplantage! Det vill jag också göra nästa gång vi kommer till afrika. Även i detta blogginlägg gör du goa reflektioner. Så härligt att läsa det. Du skriver så bra! Å härligt med så mycket bilder!
Kram

 
Ingen bild

Marita

2 januari 2013 10:49

Hej! Underbart att läsa dina berättelser och se dina bilder.Det känns nästan som jag är med dig där i bussen! Jag får ett hugg i magen av längtan men det är bara att stå ut och vänta, snart så.....
Massor med kramar!

 
Ingen bild

Sofia

2 januari 2013 19:32

Gott nytt år till dig också Hanna!
Låter ganska jobbigt med alla dessa bussresor men vad häftigt att få åka och känna sig som en av dem. Och det där du skrev om hönan i bussen är ju bara helt underbart! Och absolut inget konstigt alls! Vi kanske ska testa att ta med en höna i bussen när vi pendlar ihop till Jönköping sen ;)
Hoppas att det löser sig med visumen snart så att ni inte behöver oroa er över det!
Och ha det fortsatt bra! Jag saknar dig.
Kram Sofia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards