karibusana

Direktlänk till inlägg 7 januari 2013

Välkommen hem till mig!

Av Hanna Eriksson - 7 januari 2013 09:28

Vi har tillbringat några dagar i Dar Es Salaam. Det är en hysterisk stad! Jag är verkligen ingen storstadsmänniska. Det är bara folk överallt och de är väldigt påträngande och det ger mig bara panik. Vi bodde i alla fall på pingstkyrkans gästhus. Det är ett fint och lugnt ställe. Vi åkte också till flygplatsen och mötte upp en kompis till Alexander. Det var lite roligt känsla att stå där och hälsa honom välkommen till Tanzania. För två månaders sedan var det vi som kom ut genom dörrarna på flygplatsen och var helt förvirrade. Det känns så avlägset nu.


I lördags åkte vi buss till Dodoma. På kvällen var jag, Frida och Daniela hemma hos Ulf. Vi blev bjudna på spaghetti och köttfärssås. Det var så gott! Vi kollade också lite på en inspelning av Kalle Ankas jul. Det var lite roligt! Jag tycker så mycket om att vara hemma hos Ulf. Det är en så härlig atmosfär där!


Idag kom vi tillbaka till Kongwa igen efter att ha varit på resande fot i nästan två veckor. Det är jätteroligt att resa runt men samtidigt är det skönt att komma ”hem” igen. Jag bor alltså i en stad som heter Kongwa. Kongwa ligger ca en och halvtimme från Dodoma. Det ligger väldigt fint med berg runt omkring. Jag tycker jag har det lyxigt som får vakna upp med den utsikten varje morgon. Vi bor på gästhuset som den lutherska kyrkan har. Gästhuset ligger precis jämte kyrkan och bredvid oss bor prästen och hans familj. Förskolan ligger också här på området, så allt är väldigt nära.

Vi har var sina rum med toalett och dusch. Vi lottade rummen och jag fick det största rummet. Jag har till och med en soffa och en riktig toalett. Just nu har jag två dubbelsängar på rummet, men de har sagt att de ska bära ut en men vi får se hur det blir med det. Jag har försökt att göra det lite hemtrevligt och jag känner att jag har lyckats ganska bra. Jag trivs här! I gästhuset finns det också ett allrum med soffor, tv och lite bord och stolar. Vi har även en gasspis som vi lagar maten på. Väldigt smidigt! Det känns tryggt att bo här. På natten finns det en vakt på området. Sedan sover det alltid en kvinna här på gästhuset. Så de är väldigt måna om oss.


Kongwa


 

Gästhuset där jag bor


 

Mitt rum


   

Allrummet


Stort tack till alla som kommenterar bloggen! Jag är så dålig på att svara på kommentarerna. Jag ber om ursäkt för det. Men jag är så glad att ni skriver. Det är riktigt roligt att läsa! Så fortsätt gärna att skriva. :-)


Ha det så bra!


Hanna




 
 
Ingen bild

Sofia

7 januari 2013 18:40

Hej!
Vad roligt att få se lite bilder på hur ni bor! Va skönt att du känner dig som hemma där nu. Ser ganska mysigt ut ändå!
Hoppas att du får en rolig och fin vecka!
Kramkram

 
Ingen bild

Lina

7 januari 2013 20:32

Hej Hanna :))
Stort rum du har ändå, fast ser inte lika gött ut som hemma dock :) Roligt att se bilder på erat "hem", ser ju lite mysigt ut:) Nu är det bara 104 dagar kvar till du kommer hem, längtar efter dig! Ha det bra, kram <3

 
Ingen bild

Jan-Åke

8 januari 2013 14:34

Hej Hanna, du skriver att du är dålig på att svara på kommentarer. Jag är dåligt på att skriva kommentarer, men tittar in på din sida då och då. Fantastiskt roligt att både läsa och se dina bilder. Det ser så bekant ut...
Tänk när gästhuset på farmen i Voi är klart, då kanske svenska ungdomar som du och dina kompisar kan bo och arbete där. Visst vore det fint!
Häa det så gott och hälsa Uöf nästa gång du träffar honom
Kram

 
Ingen bild

Lena

9 januari 2013 21:55

Hej Hanna,
Tack för att du bjöd hem oss till dig! :-) Det ser ju riktigt mysigt ut och vyerna verkar ju vara alldeles fantastiska!
Här har snön försvunnit och det har varit regnigt och grått några dagar. Vi är igång allihop med jobb och skolor, så nu är allt som vanligt igen. Dags att se fram emot våren och ljusare dagar! Och till februari då vi ska till Gran Canaria. Då får vi också lite efterlängtad sol och värme!
Ha det gott!
Kram, Lena

 
Ingen bild

Marita

10 januari 2013 21:50

Hej Hanna! Vad fint du bor!!!! Jag förstår att du känner dig lyxig som får vakna upp till dom omgivningarna varje dag! Härligt att höra att du trivs så bra! Här har det blivit kallt igen och lite mer snö kom det idag också. Hoppas bara att det inte kommer så mycket mer.
Ta hand om dig!
Kram

 
Ingen bild

Morbror Stefan med fam.

13 januari 2013 18:09

Gott Nytt År på dej. Kul att läsa hur du har det,måste var vackert med dessa vyer av Afrika.Vi förstår att du trivs, njut av tiden som är kvar. Hälsningar från ett snöigt och kallt Bottnaryd.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards