karibusana

Direktlänk till inlägg 11 februari 2013

En annan sida av Tanzania

Av Hanna Eriksson - 11 februari 2013 23:36

Tiden går så snabbt och vi hinner göra och uppleva så mycket. Nu har vi både hunnit vara på Zanzibar, Dar Es Salaam, Arusha och varit på safari.

I onsdags tog vi flyget från Zanzibar till Dar Es Salaam och där sa vi tutaonana, vi ses, till Evalotta som skulle sätta sig på flyget hem till Sverige igen. Det var lite tungt att hon åkte och hemlängtan blev lite extra stor när man visste att om ett dygn är hon i Sverige men inte vi. Men snart är vi också i Sverige. Nu har vi varit här mer än halva tiden. Det har redan gott tre månader och idag är det exakt tio veckor kvar tills vi är på väg hem. Det mycket blandade känslor kring det. Det finns så mycket mer jag vill uppleva och lära mig och jag trivs verkligen så bra här i Afrika och deras vardag. Jag har inte klart med Afrika på långa vägar. Samtidigt saknar jag människor hemma i Sverige. Det är först när man är ifrån människor som märker vad man uppskattar och saknar med de. De orden sa Ulf till oss första gången vi träffades och de är så klockrena!

Veckan på Zanzibar var bra. Det är så fint där med de vita ständerna och det fina vattnet. Vi badade och solade mycket och åt god mat. Vi hann också med en delfin-och snorkelutflykt. Vi åkte tillsammans med en annan svensk familj som bodde i rummet jämte oss. Det var väldigt trevligt att få lite mer sällskap på utflykten. Först provade vi ut cyklop och sedan fick vi sätta oss i en träbåt och så åkte vi ut en liten bit på havet där vi letade efter delfiner. Det var många båtar som var där med turister. Så fort en båt såg en delfin åkte den dit och alla båtar åkte efter och alla turister kastade sig i vattnet för att försöka se och nudda delfinerna. Lite hysteriskt var det. Jag hoppade i ett par gånger och det var häftigt. Man kom väldigt nära delfinerna och det är häftigt att se de simma under vattnet. Vi såg väldigt många delfiner så det var roligt att göra en liten sådan utflykt.


 


 


I torsdags tillbringade vi en dag i Dar Es Salaam. Vi var på ett National museum. Det var intressant att få veta lite om Tanzanias historia. Därefter åkte vi vidare till Tingatinga art. Det är ett ställe där de sitter och målar en speciell konst. Det var väldigt fascinerade! Vi fick se konstnärerna sitta och måla och sedan hade de massa saker man kunde köpa. Det fanns mycket fint där som man ville köpa!

Dagen efter, i fredags, satte vi oss på en buss till Arusha. Den bussturen tog längre tid än väntat. Den skulle ta ungefär tre timmar men istället tog den 12 timmar för det var mycket vägarbeten längst vägen och vi såg flera olyckor. Jag har stor respekt för trafiken här i landet. Trafiken är en av de sakerna som jag tycker är jobbigast här.

I helgen har vi varit på safari! Så fantastiskt! I lördags morse kom en chaufför från JM Tours och hämtade oss och vi började åka mot nationalparken Lake Manyara. Den ligger ca tre timmar från Arusha. Naturen var väldigt skiftande i parken. På vissa ställen var det öppna slätter med underbar utsikt och i nästa stund åkte vi som i en djungel med massa träd och grönska runt oss. En fin park! Vi åkte till en lite sjö där vi fick gå ut och där såg vi en flodhäst som gick upp på land. Vi fick också se bla zebror, giraffer, vårtsvin, buffel och massa babianer. Därefter sov vi över på Lutherska kyrkans gästhus. Det var ett mysigt ställe och på kvällen blev vi bjudna på god mat som bestod av paprikasoppa, bröd, ris, kött, banan och annans.


 


 


 


Efter god frukosten på söndagsmorgon hämtade chauffören oss och vi åkte till Ngorongoro cratern.  Det var ännu vackrare där! Det är en kollapsad vulkan och är nu ett naturskyddsområde i Tanzania vilket gör att massajer får leva där samtidigt som man skyddar naturen. Ngorongoro cratern är ca 20 km bred och 600 m djup. Först körde vi på kanten av cratern, det är ungefär 2200 meter över havet och det var enorm vacker utsikt! Långt nere på botten kunde man se svarta prickar som var djur. Så häftigt! Sedan åkte vi på slingriga grusvägar ner till själva botten på cratern. Där nere fick vi se mycket djur. Vart man än tittade fanns det djur. Vi såg många zebror, bufflar och gnuer. Vi såg också hyenor, thomson gasell, vattenbock, vårtsvin, flodhästar, serval (en slags katt), elefanter, flamingo, lejon och noshörning. Vi fick se fyra av de ”The big five”; elefant, buffel, noshörning och lejon. Jag har fortfarande leoparden kvar… Någon gång ska jag hitta den med. Jag ger mig inte! Det var extra roligt att se noshörningarna. Detta var svart noshörning vi såg och den är oftast svår att hitta på andra platser så det gör det extra roligt. Den vita noshörningen såg jag i Kenya. Lejon är också mäktiga djur att se. Totalt fick vi se nio lejon under dagen. I början av safariet såg vi fem lejon som låg och vilade sig i gräset och bakom de gick bufflar helt ostört. Antagligen var lejonen väldigt mätta och trötta. Det är roligt att se flera djur på samma ställe. Sedan precis när vi var på väg upp på kanten av cratern igen fick vi se fyra lejon som gick över vägen som vi körde på. Det var en bra avslutning på den turen! Jag är väldigt nöjd med båda turerna. Det är så mäktigt att se alla djuren i sin hemmiljö men jag tycker det är minst lika mäktigt att bara stå upp i bilen och njuta av den underbara naturen! Det är en sådan fantastisk känsla. Det är svårt att beskriva med ord, det måste upplevas.


 

Utsikt från kanten av cratern



 


 


 

En Hyena


 

Nere i cratern


Nu stannar vi någon dag i Arusha. På onsdag räknar vi med att åka till Dodoma igen och vara där några dagar och sedan tillbaka till Kongwa. Så snart är semestern slut. Det har varit bra veckor. Men nu ser jag fram emot att komma tillbaka till Kongwa och leva i den afrikanska vardagen igen!


Var rädda om er allihopa! Ha det så bra!


Lala salama


Hanna

 
 
Ingen bild

Lisa Andersson

12 februari 2013 07:45

Hej på dig!
Satt just och tänkte: nä, nu är det dags för nytt inlägg på bloggen, det var länge sedan hon skrev. Och det hade du gjort!
Tack för att du delar med dig av detta fantastiska till oss! Underbar läsning som inte gör längtan mindre, men man förstår att du njuter. Fortsätt med det.
Men du, jag tycker det ser ut som en hyena och inte en serval på bilden... =) Lite sotis på dig att du fått se både serval och svart noshörning. Men, å andra sidan, jag har ju sett leoparden...=)
Tänkte på delfinsafarin, ingen större skillnad mot annan safari alltså, fast då är det bussar som är som myror som dras till en sockerbit... Det är ju både charmigt och ocharmigt med trafikstockningar kring djuren...
Ha det fortsatt bra och fortsätt njut av varje stund.
Kram
/Lisa

 
Ingen bild

Lena

12 februari 2013 18:44

Hej,
En spontan kommentar till ditt inlägg; WOW!!!!!
Vilka fantastiska upplevelser du får vara med om! Helt underbara beskrivningar och foton. Jag är så glad för din skull, att du får vara med om allt detta. Njut så mycket du bara förmår!
Här hemma är det bara kallt och eländigt - ingenting att längta till ;-) Och dina vänner finns kvar här när du kommer hem igen, ivriga att få höra dig berätta om allt. Tiden kommer att gå fort - ta väl vara på den och ha det gott!
Kram

 
Ingen bild

Marita

13 februari 2013 17:45

Åh Hanna, vilka fantastiska upplevelser du får vara med om! Jag riktigt känner i hela kroppen hur du njuter av allt! Avundsjuk??? Javisst men nu är det inte så väldigt lång tid kvar tills det är min tur..... fast ett halvår och så mycket som du får vara med om blir det ju inte för min del. Nu ska jag skrapa min trisslott och se om jag kanske ska förlänga min planerade vistelse i Kenya till hösten...:-)
Stor kram till dig!

 
Ingen bild

Sofia

15 februari 2013 11:32

Hej Hanna!
Så kul att läsa och se alla bilder på din blogg. Va skönt med lite semester och safari! Häftigt att ha fått simma vid delfiner, alla småflickors dröm ;)Vi saknar dig men är så glada över att du har det bra. Vi ses snart igen!
Massor med kramar

 
Ingen bild

Ingrid

15 februari 2013 17:35

Underbart! Jag blir så glad av att läsa om allt du får vara med om. Vilka erfarenheter och vilka möten du får göra. Jag gläds med dej och vi tänker på dej även om jag inte skriver så ofta.
Kram

 
Ingen bild

Christer

16 februari 2013 12:10

Hej Hanna!
Safari är verkligen något speciellt. Ngorogoro cratern verkade otroligt vacker. Lite "avis" på dig att du sett den svarta noshörningen :-), men vi ligger i alla fall lika på the big five :-).
Leoparden, den får vi sikta in oss på gemensamt i masai mara någon gång :-)!

Hoppas det blir bra att komma tillbaka till Kongwa nu!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards