karibusana

Direktlänk till inlägg 6 mars 2013

Min första dag på sjukhuset!

Av Hanna Eriksson - 6 mars 2013 13:32

I lördags förmiddags kom Martin, Alexander och Pasco hit. Det var roligt! Vi har haft en bra helg. Under eftermiddagen lagade vi massa mat; ris, ärtgryta, kött, kyckling, köttgryta, kachumbari (tomat och lök) och en grönsaksröra. Vi fick mycket hjälp av Helena och Mama Jackie som styrde ihop allt. Att laga mat tar verkligen så lång tid! Sedan på kvällen kom hela prästfamiljen hit, församlingsarbetaren Ester och så satt vi tillsammans ute under stjärnklar himmel och åt. Maten blev god och det blev en mysig kväll!

Söndagen började vi med att fira gudstjänst. Vår kör sjöng. Det är inte lika jobbigt längre att stå där framme och dansa och sjunga. Nu är det bara roligt! Därefter på förmiddagen åkte killarna tillbaka till Dodoma. På eftermiddagen var vi på konfirmationsfirande i Mama Jackies hus. Hon bor precis jämte vårt gästhus. Det bor många hos Mama Jackie. De är 15 stycken tror jag. Jag ska ärligt säga att jag inte har riktig koll på vilka alla är men det är hennes egna barn som bor där, syskonbarn, hennes pappa och så hennes arbetare. De som hade konfirmerats tror jag var ett av hennes syskonbarn och en av hennes arbetare. Det var ett väldigt roligt firande i alla fall! Det gick till som alla andra fester. Det var tal, presentutdelning och mat. Och massa musik och dans. Det som gjorde detta firandet extra roligt var just för att det var hos Mama Jackie och hon är en sådan härlig människa som sprider massa värme och glädje omkring sig! Hon har ett enormt stort hjärta. Sedan kände man många som var där och det gör det också roligare. Bland annat var det många från församlingen där. Även ett av förskolebarnen var där och satt hos mig. Att ordna dessa tillställningar kostar så mycket för de. Hon berättade att allt sammanlagt hade kostat 150 000 tsh ( ca 600 kr). Hon har fortfarande inte betalt allt utan har lite skulder. Hon berättade även lite andra kostnader. Att betala Secondary school för ett barn för ett år kostar över 1 000 000 tsh (över 4000 kr). Och då har hon inte bara ett barn att betala för… Och hon har en lön på 50 000 tsh per månad. Hon tar också alla matlagningsjobb hon kan för att få ihop mer pengar. Hon lagar mat inför olika tillställningar tex bröllop eller att kyrkan ska ha något möte. Hon får verkligen kämpa och jobba hårt hela tiden!


 



 


Igår var jag på sjukhuset. Inte för att jag mådde dåligt utan för att se hur ett sjukhus i Tanzania fungerar. I sex veckor kommer jag vara på distriktssjukhuset här i Kongwa och vara med i deras arbete. Jag kommer vara där tre dagar i veckan. De första två veckorna kommer jag vara på förlossningen. Där efter på en barnavdelning och sedan på en kvinnoklink verkar det som. Känns jättebra! Igår var alltså min första dag. Först fick jag en rundtur på alla avdelningar på sjukhuset. Det var intressant att se! Jag fick också en uniform som var alldeles för stor. Men bättre än inget. Det som var lite roligt var att det stod ”Tvätteriet Allingsås” på kläderna. Känns ju nästan som man vore hemma! Dagen har varit väldigt spännande och lärorik! Jag har fått se min första förlossning. Så häftigt! Det är sådan enorm lycka! Jag vill verkligen jobba som barnmorska i framtiden . Vilken glädje det blir när allt går bra! Att hålla ett nyfött barn i sina händer är en häftig känsla.


Ha en bra dag allihopa!


Hanna



 
 
Hanna

Hanna

7 mars 2013 11:47

Det är så roligt att läsa här och se vad du gör och hur du har det! Ta hand om dig! Massor av kramar

http://www.finarefinast.blogg.se

 
Ingen bild

Marita

7 mars 2013 21:49

Hej Hanna! Jag säger bara en sak: WOW!!!
Kramar!
Marita

 
Ingen bild

Sofia

10 mars 2013 19:30

Hej Hanna!
Så roligt att läsa din blogg och vilken fin bild på dig och några av barnen! Det ser så härligt ut :) Hoppas att veckorna på sjukhuset går bra och att du ska trivas! Emil hälsar också. Kramar Sofia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards