karibusana

Direktlänk till inlägg 25 mars 2013

Nya äventyr i Afrika

Av Hanna Eriksson - 25 mars 2013 23:03

Nu var det längesedan jag skrev men här kommer en kort inblick i hur mina veckor har sett ut. Det har varit två innehållsrika veckor.  I två veckor har ett tyskt par, Elsbet och Joakim, varit i Kongwa. Deras församling i Tyskland har ett samarbete med församlingar i Kongwa och Mpwapwa. Nu hade de samlat ihop pengar och nu kom de till Kongwa för att dela ut majs. Just nu är det väldigt dåligt med majs för det regnar inte mycket. Så många familjer har det tufft och lider av hunger. Under de två veckorna de har varit här har vi fått följa med det tyska paret när de har varit och delat ut majs i olika församlingar. Bland annat har vi varit på en skola i Kongwa men också i olika kyrkor som ligger utanför Kongwa. Vissa vägar till byarna har varit bra medan andra har varit mindre bra. På vissa ställen var det enbart en stig som vi körde på och rätt som det var körde vi mitt ute i ett fält där man bara ser majs överallt. Det är helt otroligt att de hittar. Men efter en liten stund såg vi plötsligt en kyrka. Vi har också kört genom en flod med mycket vatten i. Först fick vi stå och vänta ca 45 minuter innan vi vågade köra över. Lite läskigt är det allt samtidigt är det spännande! Det är ett äventyr att vara i Afrika och det tycker jag om. Vi har också varit i en massajby i Chitego. Några av Ulfs barn bor där så det var väldigt roligt att vara där! Vi fick se deras kyrka, deras förskola och sen en massaj bosättning. Det är väldigt spännande att se. De bjöd oss på mat och gav oss massaj halsband som gåvor. Det har varit riktigt roligt att vara med på deras resor till de olika byarna. Vi har fått se och uppleva så otroligt mycket! Jag älskar verkligen att göra sånt!


 


 

Chitego, Förskola


 

Chitego, bosättning


 

Chitego, massajernas fina kyrka


Under veckorna har jag också hunnit vara lite på sjukhuset. Jag har haft två bra veckor på förlossningsavdelningen. Fick se oerhört mycket lärorikt som jag kommer bära med mig! Nu har jag också varit några dagar på en annan avdelning, RCH, reproductive and child health care. Jag har fått vara med och se de vaccinera barn, mäta och väga barn och även familjeplanering. Spännande att se olika delar av sjukhuset!


I helgen har vi varit i Dodoma. I söndags fick vi följa med Ulf till en by som heter Hogoro. När vi kom dit blev vi bjudna på chapati och te till frukost. Sedan var vi med när Ulf skulle ha söndagsskolan för barnen. Det var roligt att se honom ha det. Han är så duktig med barnen och man såg att barnen verkligen tyckte det var roligt. Därefter firade vi gudstjänst och blev bjudna på mat. Det var en väldigt bra dag!


   

Söndagsskola


Hoppas allt är bra med er. Jag hoppas att ni alla får en glad påsk!


Hanna



 
 
Ingen bild

Marita

26 mars 2013 18:43

Hej Hanna! Vilken vacker kyrka massajerna har! Och jag säger det igen, vilka fantastiska upplevelser du får vara med om!
Här hemma verkar det som våren så sakta är på väg men det är fortfarande kallt, speciellt på nätterna och snön är inte borta än.
Jag önskar dig en riktigt, riktigt Glad Påsk!
Kram
Marita

 
Ingen bild

Christer

26 mars 2013 21:52

Hej Hanna!
jag tycker mig kunna se att Ulf gör det klassiska pappers kors tricket :-). trevligt! Det brukar jag med använda mig av. Så häftigt att vara i den massajbyn. Sköt om dig nu den sista tiden!
Christer

 
Ingen bild

Evalotta

18 april 2013 19:08

Hej Hanna

Så kul att se bilderna från Chetego (om det nu stavas så). Så mycket de har fått gjort sedan jag var där för två år sedan. Fint golv i kyrkan och målat hus vid förskolan. Kul att se att det händer fina saker där.

Kram Evalotta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards