karibusana

Direktlänk till inlägg 4 april 2013

Påsk i Kongwa!

Av Hanna Eriksson - 4 april 2013 10:33

 Jag hoppas att ni alla har haft en riktigt trevlig påsk! Jag har för första gången firat påsk i ett annat land med en annan kultur. Ännu en erfarenhet rikare. Påsken har varit väldigt bra! Vi har firat påsk här i Kongwa och vi fick trevligt besök av Martin och Alexander. Vi har varit mycket i kyrkan. På långfredagen var vi på tre gudstjänster. På kvällen lagade vi lite mat och såg på film. På lördagen var jag med och lagade lite ris och bönor på Compassion. Kvinnorna som lagar mat är så trevliga. Vi försöker prata swahili med de och ibland förstår vi varandra och ibland inte. De lagar väldigt gott ris och bönor. Vi lyckas aldrig få det lika gott som de.


 

Matlagning till compassion


I söndags var vi också på en gudstjänst. Det var en härlig gudstjänst med mycket sång och glädje! Därefter gick vi hem till Helena och firade påsk med hennes familj. Det var väldigt roligt att få fira hemma hos en familj. Vi blev bjudna på pilau, köttgryta och grönsaker. Det var väldigt gott! I måndags var vi också på en gudstjänst på förmiddagen. Under den gudstjänsten var det också dop. Ett av barnen som döptes är barn till en körmedlem så hela kören, inklusive oss, blev bjudna hem till de för att fira.  Även där blev vi bjudna på god mat och vi dansa och sjöng. När vi gick ifrån det firande fick vi reda på att en annan körmedlems bror låg på sjukhuset. Så då gick vi i kören dit. Det är häftigt hur man ställer upp för varandra. Trots en halvtimmes promenad i regn gick kören dit för att visa sitt stöd.  


 


 

Vi firar påsk hos Helena


Jag har också hunnit vara sjukhuset och jobbat. Nu är jag på en barnavdelning. Det ska bli spännande att vara där i två veckor och se deras arbete.


I onsdags var det ”hus till hus”. Det är som en hemgrupp där man är en grupp människor och varje vecka går man hem till någons hus där man ber, sjunger och läser bibeln tillsammans. Igår var det vår tur att ha ”hus till hus” här på gästhuset. Eftersom det är sista gången för mig och Frida så tänkte vi baka och bjuda på lite svensk kaka. Det blev chokladbollar. Vi hade inget recept utan chansade lite. Vi hade de flesta ingredienserna. Dock smakar smöret helt annorlunda här. Det är ett smör som har i rumstemperatur. Så man undrar ju lite vad det innehåller. Vi gjorde egen kokos att rulla chokladbollarna i. Först delar man kokosnöten och sen sitter man som på en speciell pall och gnuggar kokosnöthalvan mot en spets och så blir det som kokosflingor. Det var roligt att kunna göra egen! Jag och Frida hade det väldigt roligt medan vi baka och det blev många skratt.  Vi tyckte att chokladbollarna blev helt okej, De på ”hus till hus” hade nog lite olika åsikter om det. Men alla smakade i alla fall!


 


 

"Hus till hus"


Hoppas allt är bra med er! Tack återigen för alla som läser bloggen och kommenterar. Var rädd om er!

Hanna

 
 
Ingen bild

Sofia

8 april 2013 08:23

Glad påsk Hanna! Så mycket annorlunda och roligt du får vara med om. Jag tycker att chokladbollarna ser goda ut, häftigt att ni gjorde eget kokos! Nu har Emma kommit tillbaka till Sverige och jag längtar tills jag får träffa dig igen också :-) ha det så jättebra så hörs vi och lycka till med arbetet på sjukhuset! Många kramar Sofia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards