karibusana

Direktlänk till inlägg 28 april 2013

Hemma i Sverige igen!

Av Hanna Eriksson - 28 april 2013 13:49

Nu är jag hemma i Sverige igen. I går landade jag på svenskmark. Nu är resan till Afrika slut för denna gång. Jag har varit borta nästan ett halvår. Vissa dagar har det varit mycket hemlängtan och de dagarna har gått väldigt långsamt, men många dagar var fyllda av glädje. Så det känns som tiden trots allt gick väldigt snabbt. Nu ska man på något sätt knyta ihop säcken för den här resan. Jag har upplevt väldigt mycket och jag bär med mig så mycket minne. Ibland är det svårt att beskriva saker med ord, ord räcker inte alltid till. Men denna resa har både varit en inre resa där jag har fått växa i mig själv och upptäckt nya sidor hos mig, samtidigt som vi har lärt oss mycket om hur människornas vardag ser ut, deras kultur och tro. Vi människor har mycket att lära oss av varandra. Det finns många saker jag kommer bära med mig. En sak är denna omsorg och tid människorna ger till varandra. Möter man en människa på stan är det självklart att man stannar och hälsar. Är någon sjuk är det självklart att man går hela vägen till sjukhuset för att visa sitt stöd. Behöver någon hjälp är det självklart man erbjuder sin hjälp. Behöver någon låna något är det självklart att man lånar av grannen. De lever på något sätt mer kollektivt medan vi först och främst sätter oss själva och våra behov i centrum. Där tror jag vi har något att lära oss. Att våga släppa in andra människor i sitt liv och inte köra sitt eget race. Jag tror att det är det som ger glädje som består!


 


   Som sagt är Afrikaresan slut för denna gång. Men Afrika finns i mitt hjärta, så en vacker dag kommer jag dit igen! Men nu på onsdag åker jag ner till Glimåkra folkhögskola för att gå sista månaden där.


 


Tack alla ni som har följt och läst bloggen. Tack att ni har kommenterat. Det var varit små höjdpunkter att läsa era kommentarer.


Ha det så bra och var rädda om er!


Hanna


 
 
Hanna

Hanna

28 april 2013 15:32

Åh, härligt att du är hemma. Det har varit så roligt att läsa din blogg! Ta hand om dig nu.

http://www.finarefinast.blogg.se

 
Ingen bild

Lena Lindman

29 april 2013 21:32

Välkommen hem till Sverige!!! Det har varit så spännande att följa din blogg och få läsa om alla dina upplevelser. Tack!
Hoppas du får en bra sista månad på Glimåkra!
Kramar från oss alla :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Eriksson - 9 november 2016 21:09

Tiden går alldeles för fort! I fredags var vi i Voi och gick på marknaden inne i stan. Det var främst frukt och grönsaker som såldes men det fanns även kläder och andra saker.  Väl tillbaka på gästhuset möttes vi av barnen från Bogesund House. Vissa ...

Av Hanna Eriksson - 3 november 2016 21:40

Idag har vi varit på safari i 12 timmar! Vi har varit i nationalparken Tsavo West. Vi hade turen att se flera djur. Vi såg elefant, zebra, buffel,  krokodil, flodhäst, dikdik, kudu, vattenbock, impala, olika sorter av apor, oryx, eland, struts, giraf...

Av Hanna Eriksson - 2 november 2016 20:09

Idag har vi besökt församlingen i massajbyn Wangala. Wangala är en stor by där det finns en skola och de har nu byggt en ny större kyrkan. Vi började med att träffades i kyrkan som ligger i utkanten av massajbyn. Kyrkan byggdes i år och ska invigas r...

Av Hanna Eriksson - 1 november 2016 21:25

Vilken dag vi har haft! Ett ord som beskriver min upplevelse av denna resa är tacksamhet! Jag är tacksam över att få vara tillbaka i Voi och återigen träffa alla vänner. Jag är tacksam för alla nya människor jag får möjlighet att möta och för allt vi...

Av Hanna Eriksson - 31 oktober 2016 21:17

Idag har jag haft en liten enkel lektion/repetition om första hjälpen för bibelskoleeleverna. Det kändes som de uppskattade det! De fick bla testa på stabilt sidoläge. På eftermiddagen åkte vi till kyrkbygget av den lutherska kyrkan i Voi. Kyrkbygg...

Ovido - Quiz & Flashcards