karibusana

Direktlänk till inlägg 13 november 2015

Framme i Voi

Av Hanna Eriksson - 13 november 2015 20:14

Kvart i sju i morse landade vi efter att ha sovit ett fåtal timmar på planet. Flygturen gick annars bra. När vi kom fram gick det smidigt att få passet stämplat eftersom vi redan hade sökt visum och betalt det. Sedan mötte våra chaufförer Andrew och Simon upp oss och vi påbörjade bussfärden mot Voi. Andrew har kört varje resa jag har varit med på så det var självklart för mig att välja hans buss. Fantastiskt roligt att träffa Andrew igen!

Trafiken här nere är ett kapitel för sig. De blinkar och tutar mycket mer än vad vi gör i Sverige men de verkar ha ett system för det för det går ofta bra och de är hjälper varandra när de tex ska köra om. Men visst händer det olyckor. Längs vägen såg vi ett par framför allt lastbilsolyckor. Men Andrew kör lugnt och säkert, tar inga onödiga risker så då vågar man slappna av. Ena stunden kör vi på fin asfaltsväg och nästa stund kan vi köra på ett hoppig grusväg för han bedömer det som en snabbare och bättre väg. Men med Andrew är man trygg! Längst vägen fick vi också se zebror och babianer. Utmed hela vägen fick vi också se den nya järnvägen som håller på att byggas mellan Nairobi till Mombasa.

Väl framme i Voi efter 6 timmars varm bussfärd åkte vi till Voi guesthouse där vi bjöds vi på mat. Det är där vi kommer att bo. Det blev ett härligt återseende att träffa Manase igen!

Kvällen avslutades med en andakt tillsammans med bibelskoleeleverna. Vi sjöng flera engelska sånger tillsammans och sedan försökte jag, Sofia, Matilda och Linnea lära de en ny engelsk sång.

Här är det varmt, runt 28 grader gissade Andrew att det var idag. Manase sa i eftermiddags att det kom några små droppar regn i förmiddags men att han knappt räknar det som regn. För här behövs en mer ordentlig regnskur, för här är det torrt!

Lala salama.

Hanna

Maembe

14 november 2015 00:49

Skall bli roligt å följa din resa här på bloggen. Njut av den afrikanska atmosfären.